maandag 4 juni 2012

Marketing

Maart/april 2012:

We beginnen met nadenken over hoe het logo, etiketten, flessen en dergelijke eruit moet komen te zien.
Welke boodschap willen we uitdragen?
En hoe moet dit tot uiting komen in de uitstraling van het product?

Om dit goed te kunnen uitwerken, hebben we een aantal gesprekken met een reclame- en communicatiebureau: H2X in Heerhugowaard.

Waar het om gaat, is het hoe je het merk gaat laden. Dat betekent welk verhaal zit er achter je bedrijf en wat wil je waar de klanten aan denken wanneer ze je product kopen. Dan kan je natuurlijk van alles gaan verzinnen maar je wilt nu juist iets vertellen wat werkelijk achter je merk zit.

Dat is een probleem: we zijn nooit begonnen met een verhaal, we zijn begonnen met het brouwen van bier. Dan kan je niet achteraf een verhaal gaan verzinnen ze zeggen: "Kijk, dit is het dan..."

Vlierbloesem
Nee, wat is het dan wel?
We zijn gaan kijken welke ideeën er nu eigenlijk misschien wel onbewust achter het bier zitten. En als je dan gaat kijken, kom je er achter dat het bier gaat over de smaken van Noord Holland. In onze bieren gebruiken we: vlierbloesem en vlierbessen, en verder de kruiden de je dagelijks in je keukenkastje hebt staan zoals anijs en koriander. Allemaal kruiden die we al jaren in Noord-Holland gebruiken.

Dan kom je ook weer uit op de keuze van de naam voor de brouwerij. Die was ook meer op gevoel gekozen dan met een idee: het gaat over Noord-Holland. Blijkbaar voelen we ons daar zo mee verbonden dat het vanzelf in alle aspecten naar boven komen.

Dat blijkt een leuke ervaring te zijn: zonder er bewust voor te kiezen, heb je vanaf het begin wel een vast thema gekozen. Zo leer je weer wat over jezelf...

Conclusie wat de boodschap moet zijn:
Wij gebruiken voor het bier ingrediënten uit Noord-Holland.
De Noord-Hollandse Bierbrouwerij: De Smaak Van Noord-Holland waar we trots op zijn!

Zie ook de website van De Noord-Hollandse Bierbrouwerij: www.denoordhollandsebierbrouwerij.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten